لجستیک و حمل‌ونقل صنعت‌های بسیار بزرگ و پیچیده هستند. بسیاری از کالاهای مورد استفاده ما کیلومترها راه را پیموده‌اند، با کشتی، هواپیما، کامیون و از مسیرهای طولانی و گاهی سخت عبور کرده‌اند تا به دست ما برسند. برنامه‌های تلویزیونی واقع‌نما یا رئالتی شوها در سال‌های اخیر تلاش کرده‌اند تا بخشی از صنعت عظیم حمل و نقل را به شیوه‌ای سینمایی به مخاطبان عمومی نشان دهند. اما علاوه بر آنها مستندهایی هم وجود دارند که دیدن آنها حتی ممکن است به شما کمک کند ناکارآمدی موجود در سیستم کسب‌وکار خود را تشخیص دهید. در این مقاله با هم به سراغ ۵ تا از مشهورترین مستندها و برنامه‌های تلویزیونی درباره صنعت حمل‌ونقل می‌رویم.

Be Prepared to Stop

بعد از بحران کرونا و مشکلات پدید آمده ناشی از آن برای صنعت لجستیک بد نیست به سراغ مستند Be Prepared to Stop  یا برای توقف آماده باش، برویم. این مستند در سال ۲۰۱۷ ساخته شده و به چالش‌های صنعت حمل‌ونقل در بحران می‌پردازد. این فیلم، انتقادی جدی به زیرساخت‌های لجستیکی کشور ایالات متحده آمریکا دارد و به مشکلات اساسی زیرساخت‌های این کشور مانند تأمین مالی تعمیرات اساسی، تعمیر و نگهداری و ساخت جاده‌ها، بزرگراه‌ها و پل‌ها اشاره می‌کند.

Be Prepared to Stop

فیلم از این موضوع فراتر رفته و به زندگی شخصی کامیون‌دارها و مسائل کلیدی مربوط به ایمنی آنها هم وارد می‌شود. با دیدن مستند «برای توقف آماده باش»، اطلاعات زیادی در مورد حمل و نقل، کشتیرانی و جاده‌های آمریکا به دست می‌آورید و دیدگاه جدیدی نسبت به صنعت حمل‌ونقل پیدا خواهید کرد. درست است که این مستند در کشور آمریکا ساخته شده اما می‌تواند بسیاری از مشکلات زیرساختی موجود در سراسر جهان و کشور ما را هم به‌نوعی بازتاب دهد و دولت‌ها را تشویق کند تا دیدگاهی اتخاذ کنند که بر منفعت تمام شهروندان تکیه داشته باشد.

The GRID Logistics Story

اگر وقت زیادی ندارید و دلتان می‌خواهد در یک مستند کوتاه ده دقیقه‌ای با یک ایده تازه آشنا شوید، پیشنهاد ما به شما مستند داستان لجستیک گرید است. این مستند یک پروژه انقلابی با فناوری پاک را روایت می‌کند که سیستم پنجاه ساله صنعت حمل‌ونقل بار را با استفاده از فناوری جدید متحول می‌کند.

نمایی از فیلم The GRID Logistics Story

با استفاده از این ایده جدید بهره‌وری در بندرها به حداکثر می‌رسد. در نتیجه به فضای کمتری برای حمل‌ونقل کالاها در بندرها احتیاج خواهیم داشت. از طرف دیگر با ترافیک بسیار کمتری روبه‌رو خواهیم بود و در نتیجه ردپای کربنی کمتری برجا خواهیم گذاشت. این ایده به ناکارآمدی‌های فعلی موجود در صنعت لجستیک توجه کرده و برای برطرف کردن آنها چاره‌ای تازه اندیشیده است.

UPS/Fedex: Inside the Package Wars

مستند UPS/Fedex: Inside the Package Wars نشان می‌دهد چطور غول‌های صنعت تحویل بسته با یکدیگر رقابت می‌کنند و چطور این صنعت را در مشت خود نگه داشته‌اند. صنعت دیوانه‌واری که در آن روزانه میلیون‌ها بسته حمل‌ونقل می‌شوند. در این سیستم یک اتوماسیون پیچیده وجود دارد که روزانه ارتش بزرگی از کامیون‌ها و ناوگان هوایی را راهی می‌کند تا بسته‌ها را جابه‌جا کنند. سیستم اتوماسیون قوی در کنار فناوری‌های تازه و مدرن چنین فرایند عظیمی را شکل می‌دهد.

دیدن این مستند می‌تواند برای مدیران کسب‌وکارهای کوچک به‌شدت سودمند باشد. زیرا به ما یاد می‌دهد در یک کسب‌و‌کار، کارآمد بودن فقط ساده کردن عملیات نیست. بلکه باید شامل یافتن راه کارآمدتر برای کسب درآمد هم باشد. به علاوه معامله‌های مشارکتی که همکاری بین کسب‌وکارهای مختلف را در بر می‌گیرد می‌تواند یک راه بسیار خوب برای عملیات دقیق‌تر و کسب سود بیشتر باشد.

Future Logistics

اگر اخبار لجستیکی را دنبال کرده باشید احتمالاً تابه‌حال متوجه شده‌اید که فناوری‌های جدید به‌سرعت در حال تغییر دادن صنعت لجستیک هستند. به‌زودی شاهد حضور پررنگ ربات‌ها در تمام بخش‌های این صنعت خواهیم بود. برای اینکه بدانیم ربات‌ها چطور آینده لجستیک را دستخوش تغییر می‌کنند؟ کافی است سری به اخبار همکاری شرکت‌های رباتیک با شرکت‌های لجستیکی بزنیم.

شرکت فنلاندی مخابراتی DNA Business در مستند Future Logistics ما را به آینده دعوت می‌کند تا ببینیم فناوری‌های مدرن چگونه در آینده، صنعت لجستیک را دگرگون خواهند کرد. این مستند به توزیع خودکار کالاها به واسطه پهپادها و ربات‌ها در کشور فنلاند می‌پردازد و تأثیرات اینترنت اشیا بر صنعت لجستیک را بررسی می‌کند.

با توجه به زاویه دیدی که این مستند در اختیار ما قرار می‌دهد به نظر می‌رسد وقت آن رسیده تا تمام شرکت‌های لجستیکی به استفاده از فناوری‌های مدرن رو بیاورند. با استفاده از فناوری‌های جدید می‌توان تا حد بسیار زیادی از اتلاف وقت و انجام کارهای تکراری جلوگیری کرد و در هزینه و زمان صرفه‌جویی کرد.

Ice Road Truckers

بگذارید فهرستمان را با یک نمایش تلویزیونی واقع‌نما تمام کنیم. شاید نسبت به مستندهای قبلی که معرفی کردیم یک برنامه رئالتی-شو آموزه‌های چندانی برای تجارت در صنعت لجستیک نداشته باشد. اما در کنار هر کاری کمی لذت و هیجان جالب خواهد بود. پس بد نیست با یکی از پرطرف‌دارترین رئالتی شوهای چند سال اخیر آشنا شوید.

برنامه تلویزیونی Ice Road Truckers یا کامیون‌دارهای جاده یخی یکی از محبوب‌ترین برنامه‌های تلویزیونی است که به زندگی رانندگان جاده‌های یخی، مشکلات آنها و عشقشان به این شغل دشوار می‌پردازد. اولین قسمت از این برنامه تلویزیون در سال ۲۰۰۷ پخش شد و به‌سرعت به محبوبیت چشم‌گیری دست پیدا کرد. ۱۱ فصل از این برنامه تا سال ۲۰۱۷ پخش شده و بینندگان را به هیجان واداشته است.

در این برنامه راننده‌های کامیون از دشوارترین و خطرناک‌ترین مسیرهای یخی و دریاچه‌های یخ‌زده عبور می‌کنند. هرچند اساساً آن چیزی که در رئالتی شوها نشان داده می‌شود عین واقعیت نیست، اما دیدن این برنامه حسی از هیجان و حیرت را در بینندگان زنده کرد و دیدی تازه از شغل رانندگی کامیون در جاده‌های یخ‌زده در ذهن بینندگان ایجاد کرد.   

کلام آخر

گاهی تنها یک ایده کوچک می‌تواند تغییرات جدی در کسب‌وکار ما ایجاد کند. دیدن مستندها و برنامه‌های تلویزیونی درباره صنعت لجستیک می‌تواند جرقه‌ای باشد که همان ایده کوچک را در ذهن مدیران جوان روشن کرده و کسب‌وکار آنها را بهبود می‌بخشد.

دیدن مستندهایی که در بالا معرفی شد به ما یاد می‌دهد برای بحران‌ها از قبل آماده باشیم، ناکارآمدی‌های سیستم خود را پیدا کرده و برطرف کنیم و برای رشد در این صنعت به فکر مشارکت‌های سودآور باشیم.

منابع:
supplychainbrain