ارسال بسته اصلاً ارزان نیست. چه فردی باشید که می‌خواهید بسته شخصی خود را بفرستید و چه یک کسب‌وکار کوچک داشته باشید که به ارسال بسته نیاز دارد، ممکن است از هزینه‌های ارسال تعجب کنید. با افزایش تقاضای همه‌روزه برای ارسال بسته در سراسر دنیا و درخواست فزاینده مشتری‌ها برای امکاناتی مانند ارسال رایگان، هزینه ارسال بسته برای کسب‌وکارها همه‌روزه در حال افزایش است. اما ترفندهایی وجود دارد که با کمک آنها می‌توانیم هزینه ارسال بسته‌ها را تا حد بسیاری کاهش دهیم.

تبلیفات خلاق برند Fedex

۱. کاهش ابعاد و وزن بسته

قبل از سال ۲۰۱۵، شرکت‌های حمل‌ونقل بزرگ یک فرمول ساده برای محاسبه هزینه‌های حمل‌ونقل داشتند. وزن کالا و مسافتی که کالا طی می‌کند، عوامل استاندارد مؤثر بر قیمت حمل‌ونقل بودند. هرچه وزن بیشتر و مسافت بیشتر بود، هزینه حمل‌ونقل آن بیشتر می‌شد. اما حالا شرکت‌های بزرگ اندازه کالا را هم به فرمول خود اضافه کرده‌اند.

اگر یک کالای بسیار سبک را در یک جعبه غول‌پیکر ارسال کنید، جعبه فضای ذخیره‌سازی ارزشمندی را در حین حمل‌ونقل از بین می‌برد. به همین دلیل، اکنون فرمول جدیدی با نام وزن ابعادی (DIM Pricing) قیمت ارسال را تعیین می‌کند. ممکن است محاسبه وزن ابعادی در شرکت‌های مختلف فرمول متفاوتی داشته باشد اما در همه آنها وزن و ابعاد بسته ارسالی دخیل است. یعنی اگر شما بتوانید وزن بسته ارسالی خود را کم کنید و ابعاد بسته را تا جای ممکن کوچک کنید، هزینه کمتری برای ارسال بسته خواهید پرداخت.

در نتیجه برای کاهش هزینه ارسال، بسته‌بندی را تا جایی که به کالا آسیب نرسد کوچک در نظر بگیرید و وزن کالا را تا جای ممکن کم کنید. برای اینکه ببینید با چه وزن و حجمی کم‌ترین هزینه را پرداخت خواهید کرد می‌توانید به جدول هزینه ارسال کالا که هر شرکت دارد، مراجعه کنید.

نمونه صفحه محاسبه قیمت DHL بر اساس سیستم وزن ابعادی (DIM Pricing)

۲. ارسال تجمیعی کالاها و کاهش مسافت

مسافت هم عامل مؤثر دیگری در هزینه حمل‌ونقل و ارسال کالا است. اگر صاحب کسب‌وکاری هستید، برای آنکه بتوانید هزینه‌های ارسال بسته‌های خود را کاهش دهید دو راه دارید. می‌توانید برای مسافت‌های دور از ارسال تجمیعی کالا استفاده کنید تا کمی از هزینه‌های شما کم شود. همچنین می‌توانید ارسال به مسافت‌های دور (مثلاً کشورهایی که فاصله زیادی دارند) را به طور کل حذف کنید تا بتوانید پول بیشتری برای افزایش کیفیت خدمات و محصولات خود در مناطق نزدیک ذخیره کنید.

اما اگر در داخل کشور کار می‌کنید می‌توانید با برخی شرکت‌های واسط لجستیکی همکاری کنید که برای مسافت‌های مختلف در داخل کشور نرخ یکسانی دارند. همچنین در بیزینس‌های خیلی کوچک برای ارسال کالا به شهرهای مختلف داخل کشور پست هم می‌تواند گزینه خوبی باشد.

۳. پیدا کردن تخفیف و لوازم بسته‌بندی ارزان

شاید بتوانید با شرکت‌های لجستیکی مختلف مذاکره کنید و تخفیف‌های خوبی برای ارسال برخی از کالاهای خود به دست آورید. همچنین می‌توانید برخی لوازم بسته‌بندی مانند پلاستیک‌های حباب‌دار را به‌صورت عمده خریداری کنید. شاید در وهله اول سرمایه‌گذاری روی خرید عده لوازم بسته‌بندی شما را بترساند اما اگر این کار میانگین هزینه‌های حمل‌ونقل شما را کاهش دهد در نهایت به نفع شما خواهد بود.

انواع ضربه گیر در بسته بندی

۴. طولانی کردن زمان رسیدن بسته

ممکن است برای برخی بسته‌های شخصی زمان رسیدن بسته چندان مهم نباشد. در این صورت می‌توانید از گزینه‌هایی مانند پست پیشتاز صرف‌نظر کنید. اما تجربه نشان داده است که مشتری کسب‌وکارها چندان صبور نیستند و حتی حاضرند کمی هزینه بیشتر پرداخت کنند تا زودتر به کالایی که خریده‌اند برسند. بنابراین اگر قصد دارید در کار خود برای کاهش هزینه‌ها زمان رسیدن را طولانی‌تر کنید، توجه کنید که حتماً مشتری خود را از زمان حدودی رسیدن مرسوله آگاه کنید. شاید حتی بد نباشد گزینه‌ای در نظر بگیرید که به کمک آن مشتری‌هایی که مایل‌اند، با پرداخت اندکی هزینه بیشتر زودتر به محصول خود برسند.

۵. پیدا کردن بیمه ارزان برای کالاهای باارزش

اغلب شرکت‌های لجستیکی داشتن بیمه را برای کالاهای باارزش اجباری کرده‌اند. برای کاهش هزینه ارسال از بیمه صرف نظر نکنید. درست است که گاهی هزینه بیمه زیاد به نظر می‌رسد اما اگر کالای باارزشی می‌فرستید که در صورت مفقود شدن یا آسیب دیدن شما را متحمل آسیب زیادی می‌کند، بهتر است حتماً برای بیمه هزینه‌ای در نظر بگیرید. اما می‌توانید بیمه را به شرکت حمل‌ونقل نسپارید و با بیمه‌کننده دیگری قرارداد ارزان‌تری ببندید. به طور معمول سپردن بیمه به شرکت حمل‌ونقل گران‌تر تمام می‌شود.

انواع روش ارسال مرسوله در ایران

در ایران چند روش بسیار رایج برای ارسال بسته‌های پستی شخصی و کسب‌وکارها وجود دارد. با انتخاب روش ارسال مناسب می‌توانید تا حد زیادی از هزینه ارسال بسته‌های خود بکاهید.

ارسال بسته از طریق پست

ارسال بسته‌ها از طریق اداره پست یکی از قدیمی‌ترین و البته رایج‌ترین روش‌ها است که مورد توجه مردم و کسب‌وکارهای بسیاری قرار گرفته است. اداره پست اعتبار بالایی در بین مردم دارد و به‌علاوه معمولاً نرخ ثابت و البته مقرون‌به‌صرفه‌ای در طول سال دارد. در نتیجه شما به‌راحتی می‌توانید درباره هزینه‌های ارسال سالانه خود برنامه‌ریزی کنید. امروزه بسیاری از بیزینس‌های کوچک از پست برای ارسال محصولات خود کمک می‌گیرند. مدیرعامل شرکت پست جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگویی در خرداد ۱۴۰۰ اعلام کرد که ۴۰ درصد از مرسولات پستی مربوط به خریدهای اینترنتی است.

ساختمان مرکزی شرکت ملی پست ایران

سریع‌ترین سرویس پستی ایران پست پیشتاز است. زمان ارسال پست پیشتاز برای مرسوله‌های درون‌شهری معمولاً ۱۲ ساعت و برای مرسوله‌های برون‌شهری ۲۴ تا ۴۸ ساعت است. برای مرسوله‌های خارجی هم در ساعات کاری مرسوله‌ها در زمان حدوداً ۷۲ ساعت به مقصد می‌رسند.

طبیعی است که پست پیشتاز هزینه بیشتری نسبت به پست معمولی دارد. اما هزینه‌های این پست در تهران و شهرستان‌ها متفاوت است و به مواردی مانند مسیر، وزن مرسوله، داشتن بیمه و درخواست آگهی تحویل بستگی دارد. به‌علاوه اگر کد پستی مبدأ یا مقصد را ننویسید هزینه‌ای به‌عنوان جریمه به هزینه ارسال شما اضافه می‌شود.

یکی دیگر از امکانات شرکت پست این است که کسب‌وکارهایی که نماد اداره پست دارند، می‌توانند با اداره پست قرارداد ببندند. در این صورت مأمور پست بسته را از فروشگاه تحویل گرفته، به منزل مشتری تحویل می‌دهد و مشتری همان جا می‌تواند هزینه کالا و ارسال آن را پرداخت کند.

ارسال بسته از طریق شرکت‌های خصوصی

شرکت‌های پستی خصوصی متنوعی هم در ایران در زمینه ارسال بسته‌ها و مرسولات فعالیت می‌کنند. تیپاکس، چاپار و یارباکس چند تا از معروف‌ترین این شرکت‌ها هستند. همچنین برخی شرکت‌ها و استارت‌آپ‌های خصوصی مانند الوپیک و اسنپ باکس حجم زیادی از ارسال و حمل‌ونقل مرسولات را برعهده دارند.

شرکت لینک اکسپرس یک استارت‌آپ در حوزه حمل‌ونقل و ارسال مرسولات است که در سطح تهران و کرج فعالیت می‌کند. لینک اکسپرس اقتصادی‌ترین و در عین حال سریع‌ترین خدمات را به مشتریان خود ارائه می‌کند. در نتیجه برای کسب‌وکارهایی که قصد کاهش هزینه ارسال بسته‌های خود را دارند بسیار مناسب و مقرون‌به‌صرفه است.

منابع:

shipbob

bourseon