در سال ۲۰۲۲ با فروکش کردن همه‌گیری کرونا هنوز اثرات این مشکل بر زنجیره تأمین باقی مانده و به نظر می‌رسد که تا یکی دو سال آینده همچنان با اثرات مخرب آن درگیر باشیم. طبق گزارش سایت fast company در دو سال گذشته هر هفته کمبود یک محصول ناشی از چالش‌های موجود در زنجیره تامین، مشکلاتی را پدید آورده است. از بارزترین مثال‌های این موضوع می‌توان به دستمال توالت اشاره کرد و بعد از آن محصولات دیگری مانند الوار و پنیر خامه‌ای با مشکلاتی مواجه شدند. اما در این بین برخی شرکت‌ها موفق شدند با ایجاد خلاقیت‌های تاثیرگذار در تحویل تجهیزات پزشکی، واکسن و سایر محصولات ضروری تاثیر مثبتی ایجاد کنند.

قفسه خالی دستمال کاغذی بعد از همه گیری کرونا

ZIPLINE

زمانی که واکسن‌های کووید به بازار آمدند یکی از اصلی‌ترین چالش‌های موجود انتقال واکسن‌ها به مناطق مختلف دنیا به‌ویژه مناطق محرومی بود که دسترسی سختی دارند. سرویس تحویل پهپاد پزشکی شرکت ZIPLINE که از سال ۲۰۱۹ فعالیت می‌کند، از اولین سرویس‌هایی بود که وظیفه تحویل اولین سهم کشور غنا از ۶۰۰۰۰۰ دوز واکسن کرونا را برعهده گرفت. این شرکت با دولت و بنیاد UPS برای توزیع واکسن‌های کرونا همکاری کرد و به موفقیت‌های قابل توجهی دست پیدا کرد.

تحویل واکسن کرونا به مناطق دور افتاده توسط پهباد ZIPLINE

واکسن‌ها با کامیون‌هایی که به یخچال‌های فوق سرد مجهز بودند به چهار مرکز توزیع شرکت ZIPLINE منتقل می‌شدند و در آنجا در بسته‌بندی‌های عایق‌بندی شده با پهپادهای بدون سرنشین به دورترین روستاهای غنا تحویل داده می‌شدند. این شرکت موفق شد از ماه دسامبر بیش از ۲۵۰۰۰۰ دوز از واکسن‌های چندگانه کووید را به روستاهای غنا تحویل دهد. روستاهایی که دسترسی بسیار سختی دارند و محل زندگی بیش از ۴۰ درصد مردم این کشور هستند.

CONVOY

اگر بخواهیم یکی از موفق‌ترین استارت‌آپ‌های حمل‌ونقل جاده‌ای جهان را در فهرست جمع‌وجور خودمان قرار دهیم CONVOY انتخاب بسیار خوبی خواهد بود. می‌توان گفت شرکت کانوی به نوعی شبیه به شرکت اوبر اما در صنعت حمل‌ونقل است. این شرکت از چندین هزار تریلر مجهز به حسگر استفاده می‌کند تا امکان دسترسی فوری به تریلرها را برای مالکان و اپراتورهای حمل‌ونقل فراهم کند. سیستم شرکت کانوی از نظر زیست‌محیطی پایداری بیشتری دارد زیرا باعث می‌شود تعداد کیلومترهایی که یک کامیون یک تریلر خالی را حمل می‌کند به حداقل برسد.

هم شرکت‌های حمل‌ونقل و هم فرستنده‌ها در سرویس CONVOY ثبت‌نام می‌کنند. زمانی که یک فرستنده آماده ارسال محموله است، برنامه با حمل‌کننده‌ای تماس می‌گیرد. انتخاب راننده بر اساس عوامل مختلفی مانند نزدیکی به نقطه تحویل، داشتن مسیری که به بهترین وجه نقاط تحویل گرفتن و تحویل دادن را پوشش می‌دهد و داشتن فضای مناسب در تریلر صورت می‌گیرد. بین سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱، درآمد این شرکت بیش از پنج برابر گزارش شده و حجم محموله‌ها نیز ۲۶۰ درصد افزایش یافته است.

Locus Robotics

اگر از شما بپرسند ناکارآمدترین مؤلفه تدارکات فعلی انبارها چیست، چه پاسخی می‌دهید؟ شرکت Locus Robotics که در سال ۲۰۱۴ توسط Bruce E. Welty تأسیس شده، می‌گوید: پیاده‌روی. بیشتر زمان و در نتیجه هزینه انبارها صرف حمل‌ونقل کالاها نمی‌شود، بلکه صرف رفت‌وآمد کسانی می‌شود که کالاها را حمل می‌کنند. شرکت لوکوس رباتیکس امیدوار است تا با راه‌حل رباتیک خود بتواند این مشکل را تا حد خوبی حل کند.

رباتهای شرکت Locus Robotics

اشتباه نکنید! قرار نیست ربات‌های Locus جای کارگرهای انسان در انبارها را بگیرند. در عوض آنها محصولات را در سطح انبار جابه‌جا می‌کنند. به این ترتیب زمان و مسافتی که کارگرها برای جابه‌جایی محصولات طی می‌کنند کاهش پیدا می‌کند. این راهبرد باعث می‌شود نیروی انسانی صرفاً برای دادن چیزها به ربات یا گرفتن آنها از او مورد نیاز باشد. در نتیجه کارها با سرعت بیشتری انجام می‌شود و هزینه نهایی انبارها کم می‌شود. پس در نهایت کالاها با قیمت پایین‌تری به دست مشتریان می‌رسند.

TradeLink

نوبتی هم که باشد نوبت می‌رسد به یک پلتفرم برای مدیریت زنجیره تأمین (SCM). TradeLink که در سال ۲۰۲۰ در مونیخ آلمان تأسیس شده یک پلتفرم برای افزایش کیفیت و شفافیت داده‌ها در زنجیره تأمین شرکت‌ها است. از آنجایی که سیستم‌های متعارف مدیریت لجستیک ناکارآمدی‌های بسیاری دارند، TradeLink توصیه‌های بسیار سریعی برای بهینه‌سازی عملکرد رمپ و انبار بر اساس کالاهای ورودی و خروجی ارائه می‌دهد. این نرم‌افزار همچنین به شرکت‌های زنجیره تأمین و لجستیک کمک می‌کند تا عملیات روزانه خود را با داده‌های بلادرنگ دیجیتالی کنند.

این نرم‌افزار با ابزارهای گسترده‌ای که برای ردیابی و مدیریت زنجیره تأمین دارد، باعث می‌شود هزینه شرکت‌ها کاهش پیدا کند، خرابی‌های لجستیکی تا حد زیادی کمتر شده و ظرفیت ذخیره‌سازی افزایش پیدا کند. استارت‌آپ TradeLink نسخه ساده شده‌ای هم از نرم‌افزار خود ارائه می‌کند که برای عملیات لجستیک و انبارداری به کار می‌رود.

ClearMetal

برای معرفی آخرین استارت‌آپ لجستیکی محبوب در فهرستمان باید به سراغ یک نرم‌افزار تازه برویم. ClearMetal به شرکت‌های حمل‌ونقل و تدارکات کمک می‌کند تا محموله‌های ارسالی را از نقطه شروع تا پایان در هر وسیله حمل‌ونقل و در هر نقطه از جهان ردیابی، تجزیه و تحلیل و پیش‌بینی کنند. بر روی سری A این نرم‌افزار ۱۲ میلیون دلار سرمایه‌گذاری شده است. در نتیجة این سرمایه‌گذاری، نرم‌افزاری تولید شده که صنعت لجستیک را متحول کرده است.

تصویری از سایت ClearMetal

هدف ClearMetal این است که انواع شیوه‌های ذخیره و حمل‌ونقلی که ما استفاده می‌کنیم مانند کانتینرهای حمل‌ونقل، انبارها، واگن‌های راه‌آهن، نیمه تریلرها و کامیون‌های تحویل تا حد امکان شفاف باشند تا شرکتی که یک محصول را ارسال می‌کند دقیقاً بداند آن محصول کجاست. نکته جالب اینکه این موضوع در هر نقطه از سیاره کار می‌کند. زیرا ClearMetal بر اساس یک وسیله حمل‌ونقل ساخته یا طراحی نشده است، بلکه برای مدیریت یکپارچه محموله‌ها در هر وسیله حمل‌ونقل مانند کامیون، قایق، قطار یا هواپیما ساخته شده است.

کلام آخر

طبق گزارش منتشر شده در سایت Oberlo نرخ رشد تجارت الکترونیک جهانی برای سال 2022 به اندازه 12.7 درصد پیش‌بینی شده است. این یعنی فروش جهانی تجارت الکترونیک در سراسر جهان در این سال به 5.545 تریلیون دلار می‌رسد. با این رشد چشم‌گیر و باتوجه به ناکارآمدی‌های موجود در سیستم‌های زنجیره تامین انتظار می‌رود شاهد نوآوری‌های بسیاری در این زمینه باشیم.

در یکی دو سال گذشته استارت‌آپ‌های بسیاری در این زمینه فعالیت کرده و نشان داده‌اند که صنعت لجستیک در ابتدای مسیر تغییرات بزرگی قرار دارد. در این مقاله ۵ استارت‌آپ محبوب و تأثیرگذار در سال ۲۰۲۲ را معرفی کردیم اما تعداد شرکت‌های لجستیکی و استارت‌آپ‌های مؤثر در این زمینه بسیار بیشتر از این است.

منابع:

Oberlo

Startus-insight

Clockwise

Fast Company